Vlaanderen 48/50 ton

Onze homologatie expert Floris is zich reeds enkele maanden aan het verdiepen in de 48-50 ton regel voor Vlaanderen. Vanaf 6 december 2021 mogen transporten op de Vlaamse wegen toegelaten worden met een maximale massa van de sleep tot 48 of 50 ton. Maar dit is onderhevig aan enkele voorwaarden.

Het komt erop neer dat een oplegger met 3 assen een maximale toegelaten massa mogen hebben van 48 ton mits we bij het bouwen van de oplegger hiermee rekening houden:

  • Alle assen zijn voorzien van luchtvering
  • De afstand tussen het midden van 2 achter elkaar geplaatste assen bedraagt minstens 1,3 meter
  • De oplegger is uitgerust met weegsensoren waarbij je zowel het gewicht van elk voertuig, de oplegger en de massa apart kan aflezen
  • Het trekkend voertuig is uitgerust met Adaptive Cruise Control (ACC)
  • De som van de massa’s onder de assen mag in beladen toestand niet meer zijn dan 25.000 kg
  • Het getrokken voertuig mag ook maximaal 8 jaar oud zijn

De massa mag oplopen tot 49 en 50 ton wanneer de trekker een emissiearm (CNG/LNG) of emissievrij voertuig (batterij-elektrisch/waterstof) is.

In de Belgische voertuigwetgeving is er nog de brugformule waar we ook rekening moeten mee houden. Hierdoor kunnen de maximale toegestane gewichten beduidend lager uitvallen dan wat technisch mogelijk is. Want de maximale toegelaten massa mag niet hoger zijn dan vastgelegd in deze formule. Van zodra de massa in beladen toestand meer bedraagt dan 44 ton, mag de massa onder de assen van de oplegger niet meer bedragen dan 25.000 kg. De totale massa van de oplegger mag ook nooit meer bedragen dan 13.500 + 2.700.A (A = de afstand in meter, tussen het middenpunt van de eerste as van de trekker en het middenpunt van de achteras).

Als transporteur zal je, om te kunnen genieten van dit voordeel, de boorddocumenten van het trekkend voertuig moeten aanpassen. Door een soft-ware aanpassing in Fastlane kan dit ten vroegste 16 december 2021. In tussentijd kan je wel al contact opnemen met de erkende technische diensten of erkende fabrikant.

Er zijn dus heel wat beperkingen, maar we zijn volop aan het uitzoeken hoe we er met onze STAS trailers het maximum kunnen uithalen. Het zal ook heel belangrijk zijn om bij de aankoop van een nieuwe trekker te kiezen voor een zo lang mogelijke wielbasis.

Meer over deze wetgeving kan je nalezen op vlaanderen.be.

Zit je met enkele vragen over deze wetgeving? Wij helpen je graag op weg.

Blogpost ATRAC

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief!

*
*
*

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.